
Zomerlezen
In juni, juli en augustus is het weer tijd voor Zomerlezen. De zomer is de uitgelezen tijd van het jaar om eindelijk weer eens toe te komen aan het lezen van een boek. Geef heel juni de verhalenbundel van Matthijs van Nieuwkerk cadeau, bij aankoop van € 15 aan Nederlandstalige boeken. 'Welk boek pak jij deze zomer?'
Bestel t/m 9 februari op CB Online- Er is een (zomer)boek voor iedereen
- Wat gaan we doen
- Verhalenbundel Matthijs van Nieuwkerk
- Promotiematerialen
1 juni t/m 31 augustus
Er is een (zomer)boek voor iedereen
Heel veel Nederlanders geven aan: ik wil lezen, graag zelfs! Maar toch … het komt er niet van. Na werk, gezin, sport, hobby’s, tv en natuurlijk sociale media, is de dag steeds weer voorbij voordat het boek opengaat.
Gelukkig is er de zomer. Voor velen hét moment om te lezen. Dan is er tijd. In de tuin, op het strand, aan het zwembad en – als het meezit – in de vliegtuigstoel.
Met Zomerlezen geven we mensen een extra zetje om echt te gaan lezen. De boodschap is simpel: Er is een (zomer)boek voor iedereen! Welk boek pak jij deze zomer?
Evaluatie Zomerlezen 2022
Wat lees jij deze zomer? Met deze vraag gaven we Nederlanders een zetje om de boekhandel te bezoeken – online en fysiek. Het geschenk Zonnegloren en de Zomerlezen Top 25 gaven een extra duwtje in de rug. Titels in de Top 25 maken een gemiddelde afzetstijging van +29% door.
Lees deze en meer resultaten in de campagne-evaluatie.

Inzichten
-
Zomer is tijd om te lezen
Uit ons consumentenonderzoek blijkt dat boeken de meest populaire mediasoort in de zomer is. Het boek scoort hoger dan (2) sociale media, (3) muziek, (4) tijdschriften en (5) tv/series.
-
Tijd om langer te lezen
Bijna de helft van de lezers spendeert ’s zomers per keer meer tijd aan het lezen van een boek (48%). Daarbij pakt 47% van de lezers in de zomer vaker een boek erbij.
-
Connectie tussen lezen en vakantie
Het ideale zomerse leesmoment draait vaak om vakantiemomenten en locaties. Lezers geven aan dat de vakantie een impuls is om naar de boekwinkel te gaan.
De campagne - wat gaan we doen
Welk boek pak jij deze zomer?
De boekhandel is bij uitstek een plek om lezers te helpen bij het beantwoorden van die vraag. De campagne wordt afgetrapt door Matthijs van Nieuwkerk. Geef de zomerlezer in juni de bundel met door hem geselecteerde verhalen cadeau. Bij aankoop van € 15 aan Nederlandstalige boeken.
Zoek op: CPNB Zomerlezen 2022
1 t/m 30 juni
De campagne start in juni met aandacht voor de verhalenbundel van Matthijs van Nieuwkerk. Met een grotendeels online campagne aangevuld met radio en print, wordt de aandacht gelegd op het ophalen van de verhalenbundel bij aankoop van € 15 aan boeken.
1 juli t/m 31 augustus
De campagne wordt voortgezet met de vraag: ‘Welk boek pak jij deze zomer?’ Vanaf juli staat deze vraag centraal en wordt er algemeen beeld ingezet. De oproep tot actie luidt: Vraag je boekverkoper naar de beste Zomerlezen-tips.
Vanaf halverwege juli breiden we de vraag uit en lichten we verschillende genres uit. ‘Welk spannend boek pak jij deze zomer?’ ‘Welk romantisch boek pak jij deze zomer?’ ‘Welk non-fictieboek pak jij deze zomer?’


-
Zomerse boekentips
Om de lezer te helpen kiezen delen we boekentips met de vraag ‘Welk boek pak jij deze zomer?’. Deze worden o.a. verspreid via sociale media, de nieuwsbrief en Hebban.nl
Ook voor de jeugdige lezers is er veel te kiezen met de boekentips van de NBD Biblion Jeugdspecialist, het Leesteam en de Prentenboek Top 10.
-
Pers
Met Matthijs als gezicht van de Zomerlezen-campagne voorzien we een hoop extra media-aandacht voor de campagne. Dat zagen we al bij de eerste aankondiging op 25 januari: daaruit kwam onder meer interesse naar voren van NOS, Volkskrant, Nederlands Dagblad, Linda., Shownieuws, RTL Boulevard, regionale kranten (Leidsch Dagblad, Dagblad van het Noorden, etc.) en meer. Het wordt een mooie zomer!
-
Online campagne
Consumenten vinden hun inspiratie voor boeken voor een belangrijk deel online, via Google en sociale media. De online campagne voor Zomerlezen zal op deze platforms erg zichtbaar zijn en volop inspiratie bieden. Natuurlijk wordt de consument voor de mooiste boeken en beste boekentips naar de boekhandel verwezen.
-
Instore - digitaal template
Met het digitale template maak je je eigen Zomerlezenaffiche en deel je tips van eigen boekverkopers. Hang deze affiches in je winkel, of deel ze via sociale media.
-
Nieuwsbrieven
De hele zomer lang inspireren we lezers met boekentips. Dat doen we via de maandelijkse nieuwsbrief van Zomerlezen, die naar 43.000 boekliefhebbers wordt gestuurd.
Ook via Hebban.nl brengen we zomerse leestips en inspirerende artikelen onder de aandacht bij de consument, via de dagelijkse (13.000 abonnees) en wekelijkse (2.370 abonnees) nieuwsbrief.
In de tweewekelijkse genrenieuwsbrieven van Hebban.nl inspireren we de consument met boekentips per genre:
Spanning: 32.000 / Literatuur: 12.800 / Non-fictie: 6.800 / YA: 6.000 abonnees. -
Hebban.nl
Lezersplatform Hebban.nl laat lezers méér, leuker én beter lezen. Heel juni, juli en augustus staat Hebban in het teken van Zomerlezen en inspireren we ruim 25.000 lezers met vele boekentips.
Verhalenbundel Matthijs van Nieuwkerk

Het geschenk
Weet je nog niet wat je gaat lezen deze zomer? Matthijs van Nieuwkerk helpt je op weg. Als fervent lezer stelde hij speciaal voor Zomerlezen een bundel samen met zijn favoriete korte verhalen. Welke verhalen inspireerden hem? Welke verhalen raakten hem en zal hij nooit meer vergeten? Het zomerlezengeschenk brengt de verhalen samen die grote indruk maakten op Van Nieuwkerk, de verhalen die hem altijd bij zijn gebleven, de verhalen die iets voor hem betekenen. Om nog eens te benadrukken waarom je deze verhalen móet lezen, schreef hij een inleiding bij de bundel, zodat je deze zomer al lezend op ontdekkingsreis kunt met Matthijs van Nieuwkerk. Laat je verrassen en laat je inspireren!
Matthijs van Nieuwkerk mag zich al jaren rekenen tot een van de meest gewaardeerde presentatoren van Nederland. Zijn populariteit dankt hij behalve aan zijn charme, aan groot vakmanschap en een uniek talent om direct tot de essentie te komen. Hij imponeert met zijn grote kennis van zaken en zijn liefde voor sport, kunst en cultuur. Als student Nederlands, journalist en presentator heeft Van Nieuwkerk nooit een geheim gemaakt van zijn liefde voor boeken en voor het lezen, waarmee hij zich ontwikkeld heeft tot een van de meest invloedrijke leesbevorderaars van het land. Voor zijn tomeloze inzet voor het boek in De wereld draait door werd Van Nieuwkerk in 2020 door het collectieve boekenvak onderscheiden als Vriend van het Boek.
Zoek op: CPNB Zomerlezen 2022
Promotiematerialen
Zorg voor meer zichtbaarheid
Laat klanten zien dat ze bij jou terecht kunnen voor een antwoord op de vraag: ‘Welk boek pak jij deze zomer?’ Door allemaal hetzelfde zomerse beeld op een consistente manier in te zetten, vergroten we de zicht- en herkenbaarheid van de campagne. Doe je mee?
Zoek op CPNB Zomerlezen 2021

Zomerlezen Basis
ISBN 9789059658738- Display Zomerlezengeschenk
- A2 Affiche Zomerlezen geschenk – Matthijs van Nieuwkerk
- A2 Affiche Zomerlezen + boodschap 1 – welk boek pak jij deze zomer + beeld
- A2 Affiche Zomerlezen + boodschap 2

Zomerlezen compleet
ISBN 9789059658714- Display Zomerlezengeschenk
- A2 Affiche Zomerlezen geschenk
- A2 Affiche Zomerlezen + beeld 1
- A2 Affiche Zomerlezen + beeld 2
- Vlaggenlijn Zomerlezen
- Banier Zomerlezen beeld 1
- Banier Zomerlezen beeld 2
- Set beschrijfbare buikbandjes

Zomerlezen extra
ISBN 9789059658721- Vlaggenlijn Zomerlezen
- Banier Zomerlezen boodschap 1
- Banier Zomerlezen boodschap 2
- Set beschrijfbare buikbandjes

Zomerlezengeschenk
- Set van 50 exemplaren ISBN 9789059658554
- Set van 100 exemplaren ISBN 9789059658547