9 mei t/m 6 juni 2021

Boekenweek

De Boekenweek: het grootste lezersfeest van Nederland! Er is een boek voor iedereen. Om te ontspannen, je horizon te verbreden, je leven te verrijken. En met de Boekenweek helpt u lezers kiezen uit de rijkdom van mooie verhalen. Want van de Boekenweek krijg je zin om te lezen!

BOEKENWEEKGESCHENK

Een zinderend cadeau:
Wat wij zagen
van Hanna Bervoets

Koop een boek, krijg een boek – dat trekt lezers! Het Boekenweekgeschenk is dit jaar van Hanna Bervoets, de meest krachtige stem van een jonge generatie schrijvers. Wat wij zagen is haar nieuwe novelle. En uw cadeau voor klanten bij besteding van € 15 aan Nederlandstalige boeken.

Boekenweekgeschenk Wat wij zagen

Wanneer Kayleigh in de financiële problemen raakt, solliciteert ze naar een baan als ‘content moderator’ voor een online platform waarvan ze de naam niet mag noemen. Haar taak: beoordelen welke aanstootgevende filmpjes, foto’s en tirades moeten worden verwijderd, of juist online mogen blijven staan. Het werk is zwaar. Kayleigh en haar collega’s zien gruwelijke dingen voorbijkomen, en de richtlijnen van het platform zijn vaak onnavolgbaar. Toch voelt Kayleigh zich op haar plek, want binnen het moderatorenteam vindt ze broederschap, en als Kayleigh verliefd wordt op haar collega Sigrid lacht de toekomst hen toe. Of lijkt dat maar zo?

Wat wij zagen is een verhaal over wie of wat ons wereldbeeld bepaalt.

Boekenweekgeschenk in het Fries

In samenwerking met Boeken fan Fryslân verschijnt het Boekenweekgeschenk ook dit jaar in het Fries:Wat wy seagen.

Credits: Klaas Hendrik Slump

Hanna Bervoets

Hanna Bervoets (1984) debuteerde in 2009 met Of hoe waarom, twee jaar daarop verscheen Lieve Céline, dat werd bekroond met de Opzij Literatuurprijs. Een jaar later verscheen de bestseller Alles wat er was, gevolgd door Efter (2014), Ivanov (2016) en Fuzzie (2017). Bervoets’ werk werd verschillende malen genomineerd voor de Gouden Boekenuil, de AKO Literatuurprijs en de Libris Literatuurprijs. In 2017 won Bervoets de BNG Bank Literatuurprijs voor Ivanov, en in datzelfde jaar eveneens de Frans Kellendonk-prijs voor haar gehele oeuvre. Uit het juryrapport: ‘Steeds is een schrijfster aan het woord die trefzeker formuleert, lenig construeert, boordevol verbeelding zit en nooit roeperig of te expliciet wordt.’

Naast romans schrijft Bervoets essays en recensies over film, media en technologie, voor onder andere de Volkskrant en NRC Handelsblad.

Haar laatste roman, Welkom in het Rijk der zieken, behaalde de longlist van de BookSpot Literatuurprijs en de Libris Literatuurprijs. Bervoets woont en werkt in Amsterdam. Haar boeken verschijnen bij Uitgeverij Pluim.

Jaar in jaar uit is de Boekenweek een hoogtepunt in het jaar. Elke keer verrast het mij hoeveel aandacht onze branche krijgt door de gezamenlijke inspanning van uitgevers en boekverkopers onder leiding van de CPNB. Zoveel nieuwe klanten in de winkel tijdens de Boekenweek is een feestje dat we graag vieren. Tip: pak alle Boekenweekgeschenken in als cadeau, je laat dan zien dat het een echt mooi cadeau is!

Daan van der Valk Winkelmanager De Vries Van Stockum, Haarlem

Thema

Tweestrijd

Boeken om het innerlijk te openen

De 86e Boekenweek heeft als thema Tweestrijd. Want literatuur laat zien dat de mens een vat vol tegenstrijdigheden is. Innerlijk conflict ligt in onze natuur. Tweestrijd is daarom van alle tijden én genres.

Het hart volgt niet altijd de rede, de onderbuik ondermijnt vaak het gezond verstand. In de literatuur, in boeken, krijgt die tweestrijd bij uitstek vorm. Schrijvers tonen de tegenstrijdige verlangens en twijfels die achter de façade schuilgaan. Aan welke stemmen in jezelf geef je gehoor? Luister je naar Dr. Jekyll of Mr. Hyde? De grens tussen het goede en het kwade, tussen schuld en onschuld is vaak onduidelijk. Wie ben je en kun je dat ook voor de buitenwereld zijn? In de zoektocht naar een identiteit die je past, bieden openhartige boeken houvast.

BOEKENWEEKESSAY

De genocidefax
Een adembenemend essay van Roxane van Iperen

Roxane van Iperen schrijft dit jaar het essay bij het thema Tweestrijd. In een hartschokkend onderzoek confronteert zij de lezer met de ultieme vraag: ‘Wat zou jij doen?’ Een groots essay voor een kleine prijs – De genocidefax, vanaf 6 maart voor maar € 3,75 in uw winkel.

Boekenweekessay De genocidefax

Rwanda, januari 1994. Het is voor Roméo Dallaire, generaal van de VN Vredesmissie ter plaatse, glashelder dat als de VN de komende 36 uur niet ingrijpt, de animositeit tussen de Hutu’s en de Tutsi’s zal ontaarden in een ongekend bloedbad. Wanhopig probeert hij de rest van de wereld hiervan te overtuigen, maar die weigert verantwoordelijkheid te nemen.

Het vergt een haast bovenmenselijke moed om je binnen eigen kring uit te spreken tegen onrecht. Bijna niemand doet het, omdat loyaliteit en de drang naar verbondenheid vaak sterker blijken. In De genocidefax vertelt Van Iperen op adembenemende wijze het relaas van een man die machteloos moet toezien hoe een van de wreedste conflicten van de 20e eeuw zich voor zijn ogen ontvouwt. Daarbij houdt ze niet alleen zichzelf een spiegel voor, maar ook de lezer.

Roxane van Iperen

Roxane van Iperen (1976) is auteur en jurist. In 2016 verscheen haar debuutroman Schuim der aarde, waarmee ze de Hebban Debuutprijs won. In 2018 volgde ‘t Hooge Nest. Daarvan werden tot op heden meer dan 175.000 exemplaren verkocht, en het werd bekroond met de Opzij Literatuurprijs 2019. Negen landen verwierven de vertaalrechten, waaronder het Verenigd Koninkrijk en Duitsland, waar het boek ook de bestsellerlijsten haalde. De filmrechten zijn verkocht aan Man Up, het productiebedrijf van Carice van Houten en Halina Reijn. Van Iperen heeft een vaste column over macht in Vrij Nederland en schrijft voor diverse media. Haar boeken worden gepubliceerd bij Lebowski Publishers.

Credits: Klaas Hendrik Slump

Inzichten

Laat de Boekenweek voor u werken

Tips

  1. Vier het boek
    Tijdens de Boekenweek vieren we het boek en het lezen. Een bezoek aan de boekhandel mag tijdens de Boekenweek dan ook een feestje zijn. Een feestje met een bijzonder cadeau voor de lezers: het Boekenweekgeschenk.
  2. Nodig een schrijver uit
    Wat nodigt nu meer uit tot lezen dan een ontmoeting met de schrijver zelf? Inspirerende ontmoetingen tussen schrijvers en lezers maken de Boekenweek tot een bijzondere ervaring. De Schrijverscentrale denkt graag mee over een mooi en passend schrijversbezoek.
  3. Maak creatief gebruik van het thema
    Uit ervaring weten we dat de media ruim uit zullen pakken rond het thema van de Boekenweek. Door daar creatief op in te spelen met activiteiten, inrichting en aankleding biedt u de lezer verdere verrijking en verdieping en gaat het thema echt leven.
  4. Zorg dat u online aanwezig bent
    Kom bij de lezers thuis: houdt ze op de hoogte van evenementen, nieuwe uitgaves en mooie boekentips. Online inspiratie is een belangrijke trigger voor kopers: 17% van hen maakte online kennis met de titel die ze uiteindelijk kochten.
  5. Zet de Boekenweek Top 25 in het zonnetje
    Met de Top 25 lichten we 25 titels die het thema van de Boekenweek verdiepen nog eens extra uit. De 25 titels die in 2020 werden uitgelicht kenden tijdens de Boekenweek een gemiddelde afzetstijging van maar liefst 57%.

Online

De lezer is online. U ook?

Lezers ontdekken boeken vaak via internet, zo blijkt uit onderzoek

De Boekenweek is dan ook nadrukkelijk online aanwezig. Doet u mee? Wij helpen u graag aan online beeldmateriaal.

Plaatst u een bestelling voor de Boekenweek, dan krijgt u toegang tot:

  • Trailer
    voor de promotie van Boekenweekgeschenk en Boekenweekessay
  • Mediakit
    met logo’s, banners en headers voor uw sociale media, nieuwsbrief en website.

Buiten de online boekhandel is de Boekenweek actief op de eigen socialemediakanalen, met een online banneringcampagne en branded content van de Volkskrant, AD en Trouw.

Boekenweekmagazine

Breng uw klant op ideeën met een magazine vol boeken

De Boekenweek draait om de mooiste literatuur

Met het Boekenweekmagazine brengt u lezers op ideeën voor hun volgende aankoop. Open de wereld van het boek – geef het magazine gratis mee aan uw klanten!

Speciaal voor de Boekenweek verandert AD Magazine in een inspiratiegids vol bijzondere interviews en exclusieve reportages, met actuele boekentips en de mooiste titels bij het thema Tweestrijd.

Miljoenenpubliek voor de boekwinkel

Het Boekenweekmagazine verschijnt als bijlage bij de zaterdageditie van AD en de regionale titels van DPG Media. Zo worden wel 2,6 miljoen lezers gewezen op het rijke aanbod in de boekwinkel!

partners

De Boekenweek vier je samen

Een groot feest organiseer je niet alleen. NS, Eye Wish en Hebban zorgen dat de Boekenweek een zo groot mogelijk bereik buiten de boekhandel heeft. Dan weten zoveel mogelijk mensen dat het bij ú feest is!

Promotiematerialen

Vier herkenbaar feest met voordelige materialen

Laat zien dat u meedoet aan de Boekenweek. Zo loopt geen lezer uw deur voorbij! Met de voordelig geprijsde promotiepakketten is de keuze heel eenvoudig. Bestellen kon t/m 28 september. Niet besteld maar wel interesse? Neem dan contact op met de klantenservice: telefonisch via 020 – 626 49 71 of per email: klantenservice@cpnb.nl

Bekijk alle materialen en prijzen

Zoek op: CPNB Boekenweek 2021

Pakket Compleet

ISBN 978 90 5965 920 9

 

  • 1x Display Boekenweekgeschenk
  • 1x Display Boekenweekessay
  • 2x Affiche A2 Boekenweek
  • 2x Affiche A2 Boekenweekgeschenk
Lees meer Lees minder

Pakket Basis

ISBN 978 90 5965 870 7

 

  • 1x Display Boekenweekgeschenk
  • 1x Display Boekenweekessay
  • 2x Affiche A1 Boekenweek (stoepbord)
Lees meer Lees minder

Pakket Affiches

ISBN 978 90 5965 940 7

 

  • 2x Affiche A2 Boekenweek
  • 2x Affiche A2 Boekenweekgeschenk
  • 2x Affiche A2 Boekenweekessay
  • 2x Affiche A2 Boekenweekgedicht

Boekenweekgeschenk

ISBN (50 ex.)  978 90 5965 804 2
ISBN (100 ex.) 978 90 5965 900 1

 

  • Hanna Bervoets – Wat wij zagen
  • per 50 of 100 exemplaren

Boekenweekessay

ISBN 978 90 5965 880 6

 

  • Roxane van Iperen – De genocidefax
  • per 20 exemplaren

Diverse losse materialen

  • Boekenweekmagazine
  • Linnen tasje Boekenweekgedicht
  • Stickers ‘Boekenweek Tip’